DLACZEGO STRES JEST DLA NAS DOBRY, POZYTYWY STRESU

Najczęściej myśląc o stresie myślimy o jego negatywnych skutkach. Często gdy przychodzą do mnie do gabinetu osoby słyszę- chcę się pozbyć stresu, chce go wyeliminować ze swojego życia. Już nie daje rady, co zrobić żeby się go pozbyć ?


Nie jest do dobre podejście, bo im bardziej chce się czegoś pozbyć tym bardziej się to do nas „przykleja”. Można powiedzieć, że to tworzy presję i osoba się „nakręca”


Jeśli chodzi o stres to jest on dla nas dobry a przede wszystkim jest on nam potrzebny i nie warto się go pozbywać zupełnie. Za to warto a nawet trzeba nauczyć się nim zarządzać, redukować do poziomu, który będzie danej osobie służył. Motto warsztatów radzenia sobie ze stresem, które prowadzę brzmi…

STRES JEST DOBRY, GDY TY PANUJESZ NAD NIM STRES JEST ZŁY, GDY ON PANUJE NAD TOBĄ

W związku z tym chciałabym krótko przedstawić pozytywy stresu i pokazać, że nie trzeba z nim walczyć i próbować się pozbyć za wszelką cenę. Pojęcie stresu do użycia wprowadził Hans Seyle- lekarz, który pracował w Kanadzie. Badaniu zjawiska stresu i jego wpływowi na człowieka poświęcił 50 lat pracy naukowej. Z jego badań czerpało wielu kolejnych naukowców. To Hans Seyle m. in. wyróżnił dwa rodzaje stresu- eustres czyli stres korzystny oraz dystres – stres niekorzystny, który w dłuższej perspektywie powoduje nierzadko problemy zdrowotne.

W tym artykule chciałabym się skupić na korzyściach stresu:

Poniższa ilustracja pokazuje krzywą wydajności stresu, która obrazuje jak zmienia się nasza wydajność działania w zależności od siły stresu. Patrząc na wykresie – na jednej osi mamy siłę pobudzenia a na drugiej efektywność działania czyli poziom wykonania. Widzimy, że gdy nie ma stresu czyli nie ma pobudzenia to i nie ma działania, jest zniechęcenie i marazm. Gdy mamy niski poziom wykonywania, nic nam się nie chce, nie możemy się zmobilizować do działania. Pozornie wydawać by się mogło, że brak stresu, to dobra sytuacja- ale tak naprawdę nie jest to dla nas korzystne zjawisko.

Obserwując na wykresie- im wzrasta siła pobudzenia czyli im stres jest większy tym nasze działanie jest bardziej wydajne. Stres daje nam energię i siłę napędową do działania, powoduje, że nam się chce coś robić, podejmować wyzwania. Motywuje do działania. To większy poziom stresu powoduje, że nasze działanie jest bardziej celowe i szybkie a my mamy większą koncentracje. Każdy z nas ma nieco inną odporność na siłę pobudzenia- to zależy od naszych uwarunkowań biologicznych ale też od tego jak postrzegamy sytuację i nasze zasoby. Jeśli pobudzenie nie przekracza naszych możliwości adaptacyjnych to mamy do czynienia z pozytywnym działanie. stresu, które nas napędza. Musimy oczywiście uważać żeby nie przekroczyć tej bariery ponieważ wtedy siła bodźca nadal rośnie ale nasze działanie, nasza zdolność do działania w danej sytuacji niestety już nie.

Do pozytywów stresu można zaliczyć:

  1. Przypływ energii
  2. Skuteczne, celowe działanie
  3. Wyostrzona uwaga
  4. Większa wiara w siebie
  5. Szybki refleks
  6. Zaangażowanie, łatwość realizacji zadań
  7. Łatwość i szybkość podejmowania decyzji
  8. Odprężenie fizyczne , które następuje po działaniu stresora

Jeśli jesteśmy w trudnej, stresującej sytuacji- taka krótkotrwała reakcja tu i teraz czasem wręcz może uratować nam życie, bo dzięki reakcjom chemicznym, które zachodzą w organizmie jesteśm
w stanie lepiej działać. Myślę, że każdy z nas albo większość doświadczyła dobrodziejstwa reakcji w aucie, gdy prowadząc trzeba było zareagować w sposób natychmiastowy. To, że udało nam się skręcić czy zahamować w trybie natychmiastowym to zasługa naszej spontanicznej reakcji organizmu. Jednak często po takich sytuacjach następuje faza wyczerpania, organizm potrzebuje dojść do siebie. Jeśli jest to możliwe to super, wtedy następuje regeneracja, powrót do normy i nic się nie dzieje. Jeśli nie, bo pojawia się szybko kolejny problem lub interpretujemy go jako większy niż jest w rzeczywistości, to z czasem zaczynamy ponosić negatywne konsekwencje stresu. Żeby tak się nie działo, trzeba się nauczyć jak najlepiej radzić sobie ze stresem, zarządzać nim.

Mam nadzieję, ze przekonałam cię, że można się nauczyć wykorzystywać dobrodziejstwa stresu i traktować go jako źródło energii a nie traktować go tylko i wyłącznie jako coś złego czego należy się bezwzględnie pozbyć. Aby to osiągnąć musi się zmienić nastawienie do stresu. Ważne żeby nauczyć się skutecznie zarządzać swoim stresem, czerpać z niego siłę. Zwiększyć swoje zasoby.