WDZIĘCZNOŚĆ- CZY JEST NAM POTRZEBNA DO SZCZĘŚCIA?

Szczęście nigdy nie przyjdzie do ludzi, którzy nie umieją docenić tego co mają
– Budda

Moim zdaniem wdzięczność jest bardzo ważna w naszym życiu a jej praktykowanie może nas doprowadzić do bardzo pozytywnych i pożądanych zmian w życiu. Wdzięczność zdecydowanie zmienia nasze postrzeganie świata i naszą postawę, czyni ją bardziej pozytywną. Niestety nie jest ono jeszcze zbyt popularne w naszej kulturze ale szczęśliwie to się zmienia i coraz więcej osób chcąc żyć świadomie, pełnią życia praktykuje wdzięczność.

Wdzięczność jest jednym z filarów filozofii buddyjskiej. Według niej nie da się osiągnąć szczęścia, jeśli nie potrafisz doceniać tego, co masz. Generalnie praktykowanie wdzięczności ma niesamowitą moc i dlatego chciałabym o tym napisać i zachęcić do jej praktykowania. Są w życiu osoby, które z natury są bardziej pogodne i zdecydowanie dostrzegają w swoim życiu wiele dobrych rzeczy ale są też osoby, które pomijają dobre drobne rzeczy i zdarzenia, które dzieją się w ich życiu. Sama świadomie praktykuję wdzięczność od kilku lat i czuje tego efekty.

Wdzięczność- jest to emocja, bardzo silna, która pojawia się gdy jesteśmy zadowoleni, szczęśliwi, gdy coś nas dobrego spotkało, gdy ktoś nas czymś obdarował i chcemy się odwzajemnić. Wdzięczność to sposób odczuwania siebie, dziękowanie za to, że jesteśmy oraz za to jacy jesteśmy i co nas w życiu spotyka. To wpływa na naszą postawę i czyni nas bardziej świadomymi oraz bardziej szczęśliwymi. Niezwykle ważne jest to by dostrzegać pojedyncze drobne sprawy, których jest dużo w naszym życiu a nie czekać na te spektakularne. Ważne, żeby być w życiu wdzięcznym i praktykować ją w sposób świadomy. Dobrze jest obserwować dzieci i uczyć się od nich wyrażania wdzięczności, bo one robią to spontanicznie i cieszą się drobnostkami. Podczas gdy dorośli często niestety pomijają dobre rzeczy i czekają na te bardziej spektakularne. Niestety czekanie na rzeczy spektakularne, to duży błąd, bo przecież niewiele razy kończymy szkołę, dostajemy awans, kupujemy dom czy samochód. Tymczasem drobnych rzeczy typu- spotkaliśmy kogoś życzliwego, porozmawialiśmy miło, zjedliśmy coś pysznego, byliśmy w pięknym miejscu gdzie mogliśmy podziwiać piękno przyrody jest mnóstwo i tego typu rzeczami możemy się zachwycać i odczuwać wdzięczność każdego dnia po co najmniej kilka razy. To oznacza, że możemy odczuwać wdzięczność dużo częściej i powoli pielęgnować w sobie to uczucie.


Ważne jest również żeby koncentrować się na tym co tu i teraz, podczas gdy my, niestety, jesteśmy nauczeni warunkowania swojego szczęście, zadowolenie i wdzięczności wybiegając w przyszłość. Często myślimy lub wręcz mówimy- będę wdzięczna/y i zadowolona/y jak kupię auto, będę wdzięczny jak zdam egzamin, będę szczęśliwa i wdzięczna jak schudnę, poznam kogoś, kupię mieszkanie…. i tak w nieskończoność. Niestety gdy już osiągniemy postawiony cel, przez krótką chwilę mamy w sobie wdzięczność i zadowolenia ale niestety to szybko mija, bo stawiamy sobie kolejne cele i zadania.


Dlatego w praktyce wdzięczności ważne jest żeby przekierować swoją uwagę na tu i teraz. W praktyce wdzięczności nie chodzi o to by nie stawiać sobie celów, by niczego nie pragnąć. Tu chodzi o energię i o emocje, poczucie wdzięczności i zadowolenia z tego co mamy. Zasada jest prosta- gdy będziemy doceniać to co już mamy będziemy starali się osiągnąć kolejne rzeczy i zrobimy to z lepszym nastawieniem i zadowoleniem. Jeśli odczuwamy wdzięczność życie wydaje się nam lepsze i my sami też czujemy się lepiej. Lepiej też czują się osoby wokół nas, bo emanujemy pozytywną energią i dobrym podejściem do życia.


Jak to zrobić by zacząć odczuwać wdzięczność, od czego zacząć? Najpierw możemy zacząć od dziękowania za to co już mamy, czyli myśleć, przypominać sobie przeszłe zdarzenia i skierować świadomie swoją uwagę do tych zdarzeń, rzeczy. Z czasem przekierowywać swoją uwagę na rzeczy i sprawy bieżące. Odczuwać wdzięczność za to czego doświadczyliśmy, gdzie byliśmy, co osiągnęliśmy, kogo spotkaliśmy na swojej drodze itd. Najpierw w praktykowaniu wdzięczności przypominamy sobie sprawy, które już były z czasem udaje nam się przekierować uwagę na tu i teraz i na bieżąco przeżywać wdzięczność za różne rzeczy, zdarzenia, sprawy które się dzieją. Niektóre osoby bardzo łatwo i szybko pobudzają w sobie poczucie wdzięczności i czują w sobie to ukontentowanie, poczucie radości, niektórym zabiera to więcej czasu ale biorąc pod uwagę końcowy efekt i to jak możemy się czuć i funkcjonować uważam, że warto próbować.

 

Z czasem widzimy coraz więcej rzeczy w naszym życiu za które możemy być wdzięczni.


Generalnie chodzi o to, że początkowo gdy rozpoczynamy praktykować wdzięczność, najpierw trzeba kierować swoją uwagę na określone rzeczy, sytuacje żeby zobaczyć i móc powiedzieć- że jest się za określoną rzecz wdzięczny. Z czasem nasz umysł stanie się uwrażliwiony i sam będzie te sytuacje wyłapywał a to zmieni całą naszą postawę i podejście do życia. Z czasem też nauczymy się znajdować dobre rzeczy, dary czy korzyści nawet w trudnych czy bolesnych doświadczeniach. To zmienia naszą postawę względem siebie i całego naszego życia. Oczywiście postawa staje się bardziej pozytywna. Czujemy się lepiej. Bo poprzez znajdowanie obfitości i wdzięczności w naszym życiu czujemy przyjemne emocje, wytwarzają się endorfiny i jesteśmy szczęśliwsi.


Wzbudzanie wdzięczności ma wiele korzyści – między innymi -gdy odczuwamy przyjemne emocje wynikające z poczucia wdzięczności wytwarzają się w naszym organizmie endorfiny. A to ma również wpływ na poprawę naszej odporności. Co w obecnych czasach jest bardzo ważne.


Praktykowanie wdzięczności tworzy zdrowe połączenia neuronalne. To będzie wpływało z czasem na naszą postawę, na poczucie szczęścia i lepsze radzenie sobie ze stresem.


Praktykowanie wdzięczności powoduje lepszy kontakt ze sobą oraz lepsze relacje z innymi ludźmi  wdzięczność pomaga czuć się lepiej, doceniać siebie. Pomaga też tworzyć oraz utrzymywać dobre relacje, wzmacnia je, jak również wpływa na głębsze porozumienie między ludźmi Gdy uczymy się wdzięczności możemy cieszyć się lepszym snem. Dzięki praktyce wdzięczności możesz lepiej radzić sobie ze stresem ponieważ wiąże się ze zmniejszeniem lęku i depresji oraz zwiększeniem wsparcia społecznego. Szczególnie pomocne jest prowadzenie dziennika wdzięczności.

Dodatkowo według prowadzonych badań wdzięczność jest kluczem do długowieczności i dobrego zdrowia ponieważ wpływa na nasze DNA, zmienia telomery. Warto dodać, że jeśli zaczynamy szukać piękna, dobrych rzeczy i obfitości umysł zacznie je znajdować.


Bo jak powiedziała Oprah Winfrey „Bądź wdzięczny za to, co masz, a będziesz miał tego więcej. Jeśli koncentrujesz się na tym, czego nie masz, nigdy nie będziesz miał wystarczająco dużo”.